دلنوشته های یک دختر شیعه

دلنوشته های یک دختر شیعه

در این کشتی درآ،
پا در رکاب ماست دریاها
...
مترس از موج،
'بسم الله مجراها و مُرساها'
..

هردفعه که کتاب های حضرت آقا را می خوانم، علاقه ام به ایشان چند برابر می شود، بس که طرز تفکرشان را دوست دارم. تفکری که همه جانبه است، روشن بینانه است، واقع بینانه است، تفکری به دور از نا عدالتی ...تفکری پر از عشق و علاقه...
همه ی این ها را گفتم تا این یکی کتاب شان را معرفی کنم، کتابی که به نظر من خواندنش برای هر زنی لازم است،  که بداند اسلام چه قدر دید وسیع و بزرگی نسبت به زن دارد و بر خلاف دولت های غرب که به زن، فقط به عنوان ابزاری برای هوس بازی مردان معرفی شده است، نگاه اسلام نگاه معنوی است...نگاه به روح زن است، عاطفه ی زن است...که زن هم مثل مرد می تواتد مراتب تکامل معنویت را طی کند.
این کتاب که مجموعه ای جمع آوری شده از سخنان حضرت آقاست زن را از چهار دیدگاه بررسی می کند:
1_کلیات مباحث زن و خانواده: که زن را در دوران ها و دیدگاه های مختلف بررسی می کند، از دوارن جاهلیت گرفته تا غرب و بعد از ظهور اسلام و قبل  از انقلاب و تمدن اسلامی...
2_سیمای زن در بعد فردی:
در این بخش مثال هایی  از نمونه های والا و برجسته ی زنان تاریخ همچون حضرت زهرا(س)وحضرت زینب(س)حضرت مریم(س)و  ...آورده شده است که نشان داده شود حد کمال زن می تواند رسیدن به مقام  این بانوان بزرگوار باشد.و بعد وظایف زن در بعد فردی و عوامل انحطاطش بیان می شود.
3_سیمای زن در بعد خانوادگی:
در این بخش به طور کامل وظایف زن و مرد و بیشتر زن در محیط خانواده بیان شده است.همچنین خانواده ی اسلامی با خانواده در غرب و فرهنگ غربی مقایسه می شود.
4_سیمای زن در بعد اجتماعی: 
که به وظایف زن در جامعه اشاره شده است، اعم از  نقش زن در انقلاب ها،و سیاست ها،فعالیت علمی، کتاب خواند بانوان .
بخش هایی از کتاب را در ادامه ی مطلب بخوانید اگر دوست داشتید
بدون شک گلچین کردن چند خط از این کتاب سیصد صفحه ای کار راحتی نسیت ، ولی خوب من دو سه سطرش را به عنوان نمونه گذاشتم:


بخش هایی از کتاب:
در جوامع غربی در درجه ی اول، و بعد در جوامع دیگر  جا افتاده،شان اجتماعی زن را این طور معرفی کردند،: زن به عنوان یک موجودی که مورد انتفاع مرد باید قرار بگیر للذا در فرهنگ غربی اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، شخصیت پیدا کند، حتما باید از جذابیت های جنسی خودش چیزی را ارائه بدهد. حتی در مجالس رسمی، نوع پوشش زن باید جوری باشد که برای طرف ذی نفع و منتفع_یعنی طرف مرد_چشم نواز باشد.


امروز، سرگرم شدن به زر و زیور، برای زن مسلمان ایرانی انقلابی عیب است. امروز، پر کردن سر و سینه و دست از زیور آلات و بت قرار دادن زیور و آرایش و مد و لباس، برای زن انقلابی مسلمان ایرانی ننگ است، آن کسی که در پی این گونه چیزهاست، ارزشش پایین است. طلا، برای زن ارزش آفرین نیست، بی اعتنایی به طلا، ارزش آفرین است. مد، برای زن ارزش آفرین نیست؛ بی اعتنایی نسبت به مد های دام گونه ی ساخته و پرداخته ی دشمنان، برای زن ارزش است.


چه ستم هایی که در حق زن روا داشته شده و اسمش ستم است، مثل همین سوق دادن به تجمل و مصرف گرایی و آرایش های بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیله ی مصرف.این ستم بزرگی بر زن است.شاید بشود گفت که هیچ ظلمی بالاتر از این نیست؛ زیرا که او را بکلی از آرمان ها و اهداف تکاملی خودش غافل و منصرف می کند و به چیز های خیلی کوچک و حقیر سرگرم می نماید.

زن به نوبه ی خود نقطه ی اتکاء است برای مسائل روحی و معنوی زندگی.دریایی است از محبت و انس، می تواند مرد را در این فضای سرشار از محبت ، از همه ی غصه ها و غم های خودش خارج کند. این ها توانایی های زن است. توانایی های روحی اوست.

یکی از وظایف مهم زن، عبارت از این است که فرزند را با عواطف، با تربیت صحیح، با دل دادن و رعایت و دقت، آن چنان بار بیاورد که این موجود انسانی_چه دختر و چه پسر_ وقتی که بزرگ شد، از لحاظ روحی، یک انسان سالم، بدون عقده، بدون گرفتاری، بدون احساس ذلت ...بار آمده باشد..

مهم ترین کمک به همسر، این است که سعی کنید همدیگر را در دین نگه دارید. مراقب باشید همسرتان خطای دینی نکند.این مواظبت هم به معنای پاسبانی و دیده بانی نیست. این مراقبت، مراقبت اخلاقی است، مراقبت مهربانانه و پرستارانه است. اگر چنان چه خطایی از همسرتان دیدید، آن را باید با شیوه ی بسیار لطیف و عاقلانه ای در او از بین ببریدو بر طرف کنید.


  • ۹۶/۰۱/۱۹
  • یک دختر شیعه

جا کتابی